امیر شاهین راد:عملیات بیت‌المقدس اقتدار ایران را به جهانیان ثابت کرد

ارتش  

پایگاه مردمی ارتش جمهوری اسلامی ایران:


پایگاه مردمی ارتش::رئیس سابق اداره عملیات در معاونت اطلاعات عملیات ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در عملیات بیت المقدس بود که دنیا متوجه شد آنچه را که صدام می خواهد هرگز به آن نمی رسد و اقتدار ایران به همه ثابت شد.

امیر سرتیپ  "شاهین راد" رئیس سابق اداره عملیات در معاونت اطلاعات عملیات ستاد کل نیروهای مسلح در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار کرد: عملیات فتح المبین در منطقه ای به وسعت 2400 کیلومتر با چهار قرارگاه نصر، قدس، فجر و فتح ساماندهی شده بود که از 3 جهت دشمن را محاصره کرده و در 4 مرحله به انجام رسید.

وی افزود: در مرحله اول قرارگاه قدس با قرارگاه نصر از شمال به جنوب عملیات را آغاز کرده و توانستند خط دشمن را شکسته و توپخانه  لشکر 10 زرهی را منهدم کرده و دشمن را مجبور به عقب نشینی کنند.

امیر شاهین راد با اشاره به مرحله دوم عملیات فتح المبین اذعان کرد: این مرحله توسط  قرارگاه فتح صورت گرفت که با لشکر 8 نجف و راهپیمایی 45 کیلومتری توانست دشمن را دور زده و تعداد زیادی اسیر و غنائم بگیرد.

وی ادامه داد: مرحله سوم با مشارکت قرارگاه نصر و فجر صورت گرفت، در این مرحله قرارگاه نصر دشمن را از سمت شمال دور زد و قرارگاه فجر از شرق و غرب دشمن را تحت فشار قرار داد که در نهایت سایت 4 ، سایت 5 و رادار که توسط دشمن اشغال شده بود پاکسازی شد و دشمن شکست سختی در این منطقه خورد.

امیر راد با پرداختن به مرحله نهایی عملیات فتح المبین تشریح کرد: در مرحله سوم دشمن در حال عقب نشینی بود و تمام قوای خود را از دست داده بود مرحله چهارم ادامه یافت و خط پدافندی گسترش یافت و نیروها به اهدافی که برای آنها تعریف شده بود رسیدند.

رئیس سابق اداره عملیات در معاونت اطلاعات عملیات ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: بعد از عملیات فتح المبین نیروها با روحیه بالایی که داشتند به منطقه جنوب اعزام شدند و در تاریخ 10 اردیبهشت ماه سال 1361 در شمال منطقه آبادان و خرمشهر، عملیات بیت المقدس شروع شد.

وی  با اشاره به دستاوردهای عملیات بیت المقدس بیان کرد: عملیات بسیار مهم و سختی بود، چرا که  گذشتن از رودخانه کارون در این عملیات کار بسیار استراتژیکی بود که باورش برای دشمن بسیار سخت و سنگین بود. یکی از دستاوردهای مهم عملیات بیت المقدس گرفتن سر پل بود که دشمن نیز خیلی تلاش کرد آن را پس بگیرد اما موفق نشد.

امیر راد تاکید کرد: رسیدن نیروها به مرز و عقب نشاندن نیروهای دشمن و گرفتن 19 هزار اسیر از جمله دستاوردهای عملیات بیت المقدس بود و در این عملیات بود که دنیا متوجه شد آنچه را که صدام می خواهد هرگز به آن نمی رسد و اقتدار ایران به همه ثابت شد و اگر به داد صدام نمی رسیدند تبعات بدتری نصیب آنان می شد. یکی دیگر از دستاوردهای کلیدی و مهم این عملیات نیز قبولی آتش بس بود از سوی صدام.

وی در خصوص اهداف پلید دشمن در جنگ اظهار کرد: وقتی صدام متوجه شد که توانایی مقابله با ایران را ندارد آتش بس را پذیرفت اما ایران آن را قبول نکرد، چرا که هنوز به اهداف خود نرسیده بود.

امیر راد در خصوص پشتیبانی های مستمری که از صدام در جنگ می شد اذعان کرد: هر آنچه که ما در طول مدت جنگ از دست می دادیم جایگزینی برای آن نبود در صورتی  که صدام با 12 لشکر جنگ را آغاز کرد و در نهایت نیروهای آن به 52 لشکر رسید.

وی در پایان گفت: از این که 8 سال برای دفاع از مملکتم را در جبهه ها سپری کرده ام افتخار می کنم و تنها دل نگرانی من شرمندگی در مقابل خون شهدا، خانواده های شهدا، جانبازان و ایثارگران است.

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



  • یکتا گستر
  • قالب بلاگفا